Mikä on hyvän viestinnän äänensävy? Miten sinä haluaisit, että sinulle puhuttaisiin? Minkälaista viestiä sinä kaipaat?
Elämme viestien maailmassa. Tässä ajassa seurakunnilla on myös oma äänensä, mutta mikä äänensävy sinun seurakunnallasi on?
Viesti ry nosti vuoden 2023 viestinnän trendeiksi kolme asiaa: 1. Viestintä rakentaa luottamusta. 2. Viestintä on vaikuttamista ja vallankäyttöä. 3. Yhteisöllisyyttä johdetaan viestinnällä. Nämä toimivat myös seurakunnan viestinnän kontekstissa.
Luottamuksen rakentaminen lähtee liikkeelle kohtaamisesta. Kohtaamisia tapahtuu niin kasvokkain kuin viestintävälineiden kautta. Kaikilla kohtaamisilla on merkitys. Polarisaatio vahvistuu monella tasolla ja pyrkii heittämään meitä kauemmaksi toisistamme. Voisiko viestintä ollakin yhdistämässä meitä sen sijaan, että se hajottaa meitä erilleen?
Sosiaalisessa mediassa esitetyt mielipiteet hajottavat, jos keskustelun äänensävy on jyrkkä. Usein toisen näkökulmaa ei haluta ymmärtää tai kunnioittaa. Vastapainona rakentavaa kohtaamista voi sosiaalisessa mediassa tapahtua esimerkiksi tarinoiden kautta. Ne voivat olla tunnelmaltaan ja vaikutukseltaan voimaannuttavia.
Rehellinen ja avoin viestintä löytää tiensä ihmisten luokse. Seurakunnan viestinnässä ihmisen ääni ja aito läsnäolo havaitaan. Toivottavasti emme pelkää kertoa tarinoitamme. Yksityisyyden rajat ovat tärkeät tiedostaa, jotta löydämme sopivan tavan tulla turvallisesti esiin omilla kasvoillamme. Meillä on jaettavana myös elävä sanoma, joka synnyttää toivoa. Uskalla jakaa sitä omalla äänelläsi ja sanoillasi.
Viestintä mahdollistaa ja vahvistaa osaltaan yhteisöllisyyttä ja raivaa tietä toinen toistemme luokse. Kasvokkain kohtaamista tämä ei voi kuitenkaan kokonaan korvata. Viestintä todellakin yhdistää, jos äänensävymme antaa sille tilaa.
Anna-Liisa Hyrsky-Heikkilä
Ajantasalla on arkkihiippakunnan asiantuntijoiden kirjoitussarja, jossa käsitellään ajankohtaisia aiheita.