Facebook, Instagram, Threads, LinkedIn, YouTube, TikTok… Koko ajan tulee uusia kanavia, mutta missä kannattaa itse olla mukana? Entä mitkä somealustat tavoittavat yleisöä?
Monet eivät ole ehtineet ladata edes TikTokia, kun uudesta somealustasta jo puhutaan. Jos käyttää sosiaalista mediaa osana omaa työnkuvaa, haluaa varmasti ensimmäisten joukossa hyödyntää myös uusia kanavia ja toimintoja, joilla tavoittaa ihmisiä. Resursseja ei kuitenkaan kannata tuhlata kaikkeen, vaan työaika kannattaa keskittää niihin kanaviin, jossa oma kohdeyleisö on.
Vaikka uusia somealustoja tuleekin koko ajan lisää, voi vielä turvautua siihen, että suosituimmat somealustat Suomessa ovat jo vuosia toiminnassa olleet YouTube, Facebook ja Instagram. Eli vaikka on hyvä pitää silmällä uudempia alustoja, tavoittaa suomalaiset parhaiten edelleen niistä perinteisistä sosiaalisista medioista. Jos kuitenkin uskot, että tavoittaisi kohderyhmäsi paremmin muissa kanavissa, kannattaa kokeilla rohkeasti uutta.
Ota talteen tämän hetken somevinkit sisällöntuotantoon:
Lyhyet videot kuten TikTokit, Reelsit ja YouTube shortsit ovat edelleen suosiossa. Lyhyet videot nousevat somekanavien algoritmeissa paremmin käyttäjien etusivuille kuin kuvat tai tekstit.
Panosta aitouteen ja inhimillisyyteen. Selkeästi kuvapankeista otetut kuvituskuvat tai muuten liian kiillotettu somesisältö ei toimi enää vuonna 2024.
Oletko jo LinkedInissä? Kanava tavoitti vuonna 2023 1,7 miljoonaa suomalaista käyttäjää (Datareportal.com) ja on muutamassa vuodessa kaksinkertaistanut kävijämääränsä tavoittaen erityisesti 25-34 vuotiaita.
Onko organisaatiosi tone of voice eli äänensävy selkeä? Onko somesisällön tavoite pelkkä asioista tiedottaminen vai voisiko siinä erottautua inhimillisyydellä ja persoonalla?
Karoliina Haapalehto