Meillä kaikilla on jonkinlainen mielikuva kirkosta. Se on voinut pysyä samana tai muuttua matkan varrella. Mielikuva kirkosta voi olla läheinen tai etäinen, uskottava tai epäuskottava, avoin tai sulkeutunut. Esimerkiksi nämä sanaparit olivat vaihtoehtoina Seurakuntien empatia- ja tunnettuuskyselyssä, johon 7356 yli 18-vuotiasta suomalaista vastasi kevään 2023 aikana.
Kyselystä kävi ilmi muun muassa, että kirkon jäsenistä 60 prosenttia oli kohdannut paikallisseurakuntansa median (seurakuntalehdet, muut lehdet, tv, radio) välityksellä, kirkkoon kuulumattomistakin 33 prosenttia.
Kohtaamispintoja kirkon kanssa löytyi monia. 46 % kaikista vastaajista ilmoitti käyneensä vuoden aikana hautausmaalla. 27 % suomalaisista oli osallistunut kirkollisiin toimituksiin ja 22 % oli vieraillut seurakunnan kirkossa tai kappelissa. 16 % vastaajista ilmoitti kohdanneensa seurakunnat sosiaalisen median kautta. Alle 25-vuotiaista vastaajista neljäsosa ilmoitti kohdanneensa seurakuntia sosiaalisessa mediassa.
Mielenkiintoisena yksityiskohtana huomattiin, että nuorimman ikäluokan miesten suhtautuminen kirkkoon on muuttumassa avoimen kiinnostuneeksi ja aiempaa myönteisemmäksi.
Kesän alussa Kirkon viestinnän johdolla käynnistettiin projekti, jonka tarkoituksena on tiivistää ja kehittää kokonaiskirkon brändiajattelua sekä sitoa yhteen eri puolilla kirkkoa jo tehtyä ja tehtävää ilme- ja mielikuvatyöskentelyä. Samalla kirkastetaan viestinnän äänensävyä sekä uudistetaan kokonaiskirkon ilmettä tunnistettavammaksi. Suunnitelmissa on saada materiaaleja yhteiseen käyttöön. Nämä saadaan käyttöön ensi kevään aikana mutta jo 9.10. avataan uudet evl.fi -sivut uudella ilmeellä. Käypä tutustumassa!
Viestin ytimessä on Kristus, ja viestinnän ytimessä on ihminen. Omiin lapsuuden mielikuviin kirkosta liittyy vahvasti kotikirkkoni alttariseinällä oleva suuri krusifiksi. Kuva lempeästä mutta voimakkaasta Kristuksesta piirtyi syvälle sisääni. Se ei ole sieltä lähtenyt pois.
Anna-Liisa Hyrsky-Heikkilä
#Ajantasalla on arkkihiippakunnan asiantuntijoiden kirjoitussarja, jossa käsitellään ajankohtaisia aiheita